Sayı : 2020 /187 02.04.2020
Konu : Covid-19 salgını esnasında hayatını kaybeden
sağlık çalışanlarının şehit, malul kalanların gazi
statüsünde sayılmasına dair yasal düzenleme
yapılmasına dair talebimizdir.
TBMM BAŞKANLIĞI’NA
ANKARA
Bilindiği üzere, terör eylemleri nedeniyle görevleri esnasında veya görevlerinden dolayı hayatını kaybeden yargı mensupları, asker, polis, kamu görevlileri ile son olarak 15 Temmuz hain darbe girişimine canları pahasına karşı koyanlar ilgili mevzuat gereği ‘şehit’, aynı kapsamda görev yaparken ya da mücadele ederken sakat/malül kalanlar ise ‘gazi’ olarak nitelendirilmektedirler.
Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi seviyesinde bir hastalık olarak kabul edilen COVİD-19 için verilen mücadelenin ilk saflarında hiç şüphesiz sağlık çalışanları yer almaktadırlar. Bu salgın hastalığa karşı vatandaşı koruyan, hastaları iyileştirmeye çalışan, gece gündüz demeden, her türlü fedakârlığı yerine getirip görevden kaçınmayan sağlık çalışanlarının da vatanı, vatandaşı müdafaa ettiği görmezden gelinemez. Nitekim bu kapsamda görevini ifa ederken hayatını kaybeden sağlık çalışanları olduğu gibi ciddi sayıda sağlık çalışanının Covid-19 testinin de pozitif çıktığı bir gerçektir. Bu nedenle gerek moral, motivasyon bakımından gerekse devletimizin desteğini göstermek bakımından Covid-19 ile mücadele kapsamında hayatlarını kaybeden tüm sağlık çalışanlarının "görev şehidi" olarak, bu mücadele kapsamında malül kalacak sağlık çalışanlarının da “gazi” statüsünde kabul edilmeleri için yasal düzenleme yapılmasını takdirinize arz ediyoruz.
Saygılarımızla.
Av.Kerami GÜRBÜZ
Samsun Barosu Başkanı
Eki : Samsun Barosu’nun corona virüs pandemisi (Covid-19) kapsamında alınan tedbirlere
ilişkin yasal düzenleme önerisine ilişkin metin. (1 sayfa)
SAMSUN BAROSU’NUN
CORONA VİRÜS PANDEMİSİ (COVİD-19) KAPSAMINDA
ALINAN TEDBİRLERE İLİŞKİN
YASAL DÜZENLEME ÖNERİSİ
(1) Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ/WHO) tarafından 12/03/2020 tarihinde pandemi olarak ilan edilen COVİD-19 nedeniyle sağlık çalışanlarından hayatını kaybeden veya malul olanlara 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (j) bendi kapsamında bağlanacak aylıklarının hesabında aynı fıkranın (h) bendi hükümleri esas alınır ve kendileri ile hak sahipleri, söz konusu (h) bendi kapsamında bulunanlara ilgili mevzuatında sağlanan diğer haklardan aynı şekilde yararlandırılır. Ancak, dul ve yetimlerine bağlanacak aylığın toplam tutarı, malulün ya da ölenin kendisine bağlanacak aylıktan az olamaz. Ayrıca, bunlar ile bu eylemler sebebiyle yaralananlar hakkında 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun nakdi tazminat hükümleri uygulanır. Bu şekilde bağlanacak aylıklarda, genel sağlık sigortası primi dâhil, prim ve prime ilişkin borç olmama şartı aranmaz.
(2) Birinci fıkra kapsamına giren ve 8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu kapsamında emeklilik ikramiyesine müstahak olanların emeklilik ikramiyeleri, en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) 115 katından az olmamak üzere, 3713 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükümleri esas alınarak ödenir. Birinci fıkra kapsamına girmekle birlikte emeklilik ikramiyesine müstahak olmayan sivillerden yaşamak için gereken hareketleri yapamayacak ve başkasının yardım ve desteğine muhtaç olacak derecede malul olanların kendileri ile ölenlerin kanuni mirasçılarına en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) 170 katı, diğer malullere ise en yüksek Devlet memuru aylığının (ek gösterge dahil) 115 katı tutarında ek tazminat, nakdi tazminata ilişkin esas ve usuller çerçevesinde ilgili kurumlar tarafından ödenir.