SAMSUN BAROSU TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONU BASIN AÇIKLAMASI
Tarih: 14.03.2014 | Okunma Sayısı: 3983

SAMSUN BAROSU

TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONU

 BASIN AÇIKLAMASI

 

15 MART DÜNYA TÜKETİCİLER GÜNÜ” 

 

            Dünya'da ve ülkemizde sanayi ve teknoloji hızlı bir şekilde ilerleme gösterirken,aynı oranda tüketim de artmaktadır. Bu gelişmelere paralel olarak tüketici hakları kavramı yıllar içinde giderek daha fazla önem kazanmaya başlamıştır.

            15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü, tüketici haklarına saygı duyulması, bu hakların daha da ileriye taşınması, tüketiciye hak ettiği değerin gösterilmesi ve piyasalarda tüketici aleyhine var olan uygulamalara karşı tüketicilerin seslerinin duyurulmasına imkan sağlamaktadır.

       Tüketici mevzuatı, tüketicilerin sağlığını ve ekonomik çıkarlarını koruduğu gibi, belli bir standart ve kalitede mal ve hizmet üretimine de imkan sağlamaktadır. Tüketiciler haklarını bildikleri sürece ve demokratik örgütlenmelerini sağlayabildikleri oranda kendi hak ve çıkarlarını koruyabilirler.

            “Evrensel insan haklarından olan Tüketici Hakları”, Anayasamızın 172nci maddesinde yer alan “Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik eder” hükmü ve 4822 Sayılı Kanun İle Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması hakkındaki Kanun ve bu kanuna istinaden çıkarılan uygulama yönetmelikleri ile devlet güvencesi altına alınmıştır. Söz konusu Kanunda daha sonra birçok değişiklik yapılmasına rağmen, kanunun artık ihtiyacı karşılayamaması, tüketicilerin özellikle bankacılık işlemleri ile konut alımları ve finansmanı konusunda yaşadığı sorunların giderek artması üzerine yeni bir kanun çıkarma zorunluluğu doğmuş ve bu ihtiyaç neticesinde 6502 sayılı Kanun kabul edilerek, 28.11.2013 tarihli ve 28835 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Henüz yürürlüğe girmeyen kanunun yürürlük tarihi resmi gazetede yayımlanma tarihinden 6 ay sonra, yani 28.05.2014'tür.

            Değişen tüketici tercihleri, artan tüketim harcamaları, hızla gelişen teknolojik imkanlar ve bireysel kredi kullanımının yaygınlaşması, alıcılarla satıcıları daha sık karşı karşıya getirmekte ve çözümlenemeyen tüketici sorunlarının sayısı her geçen gün artmaktadır. Tüketiciler parasal değeri 1.272,19 TL'nin altında olan sorunlarda çözümü “Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri”nde, bu meblağı aşan durumlarda ise “Tüketici Mahkemeleri”nde aramaktadırlar.

            Son bir kaç yıldır tüketicilerin Bankalarla ilgili şikayet  ve davaları Tüketici Sorunları hakem heyeti veya mahkeme başvurularında en üst sırada yer almaktadır. Son 1 yıl içerisinde tüm mahkemeler arasında Tüketici Mahkemeleri dosya sayısı en fazla olan mahkemeler haline dönüşmüştür.Tüketicilerin özellikle bankacılık işlemleri ile konut alımları ve finansmanı konusunda yaşadığı sorunların artması, bankaların tüketicilere kullandırmış olduğu krediler sebebiyle tahsil etmiş oldukları dosya masrafı, kredi tahsis ücreti, kullandırım komisyonu, istihbarat ücreti, ekspertiz ücreti, ipotek ücreti, ipotek fekki ücreti, yeniden yapılandırma ücreti, kredi kart aidatı gibi adlar altında aldığı masraf kalemlerinin tümü  tüketiciler açısından haksız şart içeren sözleşme hükümlerine dayalı olarak tahsil edilmiş olmaları sebebiyle mahkeme kararı ile tüketicilere iade olmaktadır. Zira Bankalarca tüketicilerle hiçbir şekilde müzakere edilmeden oluşturulmuş, tüketicilerin içeriğine etki edemedikleri tek taraflı standart sözleşme hükümleri, 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması hakkında Kanun'un 6. maddesinde düzenlenmiş ve haksız şart olarak nitelendirilmiştir. Yine bu husus 6502 sayılı yeni kanunun 5.maddesinde düzenlenmiş olup, tüketicilerle müzakere edilmeden, tüketicilerin içeriğine etki edemedikleri sözleşme hükümlerinin kesin hükümsüz olduğu hususu düzenlenmiştir.

            Yargıtay Kararlarında da tüketici aleyhine olan ve tüketiciyi külfete sokan sözleşme hükümlerinin tüketici ile ayrıca müzakere edilerek kararlaştırılmaması gerekçe gösterilerek ''Dosya Masrafı, Komisyon ve Kredi Kartı aidatı v.s masraflar'' alınacağına dair hükümlerin yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul edilmektedir. Gerek 4077 Sayılı Kanun ve ilgili yönetmelik hükümleri, gerekse de henüz yürürlüğe girmemiş bulunan  6502 sayılı yeni kanun diğer tüketici sorunlarına ilişkin olarak da tüketiciler lehine hükümler içermekte olup, tüketicilerimiz karşılaştıkları sorunlarda hukuki çözüm yollarına başvurarak haklarını aramalıdırlar.

            Samsun Barosu Tüketici Hakları Komisyonu olarak gündemde yer alan ve tüketiciyi ilgilendiren konuları yakından takip etmekte ve gerekli çözüm yollarının vatandaşlarımıza bildirilmesi konusunda gerekli çalışmaları gerçekleştirmekteyiz.

               Tüm tüketicilerimizin Dünya Tüketiciler Gününü kutlar, saygılar sunarım.

 
 
SAMSUN BAROSU
TÜKETİCİ HAKLARI KOMİSYONU BAŞKANI
Av.Belma Güley MURATOĞLU 

                                                                                                                                                                                                            

 
 
 

26.12.2024
AV. PINAR GÜRSEL YILDIRAN
BARO BAŞKANI

© Web sitesi hizmeti Türkiye Barolar Birliği tarafından verilmektedir.